August 16, 2010

Jangan ikutkan hati....

Aku ader menyimpan satu perasaan marah, kecewa dan tidak puas hati kepada seseorang. Dan aku tak pasti sampai bila aku berjaya menyimpan perasaan ini, dan berselindung macam tidak ada apa – apa yang berlaku

Errrmmm, entah lah...sampai bila nak pendam. Nak diluahkan, kang jadi lain pulak..

Biasanya...mengikut pengalaman yang lepas2....biler aku cakap sesuatu yg aku tak puas hati...selalu akan jadi benda lain. Orang yang menerima itu, akan terus jump to conclusion tah hapa – hapa or orang tuh akan merajuk.. End up, apa yg aku nak sampaikan tuh tak sampai..and aku pulak nak kena pujuk orang yang merajuk tuh… adoi laaa tak best btol...

Ker cara aku cakap tuh tak btol….or aku nak kena blaja communication skills plak ker kan….Or I shud read a books “ How to make people agree with You “

Tapi kalo lama sangat aku pendam…..mmg tau2 jer jadi volcano…meletup tak pasal2..hahahaa… Time tuh, kompem…Haru..!!!

Tp sekarang nie aku rasa baik aku buat bodoh jer laaa….. Biler dah nak masuk 3 tahun tersadai cam nie….Banyak yang aku belaja tentang kehidupan.. Seriously…. The world does not revolve around you okay….. Look around….yess, around..!! There’s so many other beautiful, meaningful and peaceful things to do in life, rather than menangis, menangis, komplem, menangis, komplen, merajuk, komplen, menangis…

I learned to control my feelings…even tgh marah, frust camner pon….aku leh control benda tuh…buat2 bodoh jer laaa..seriously..jgn ikutkan perasaan sgt. If ikutkan perasaan dah byk dah benda bodoh yg aku buat…seperti terbaring di rel keretapi atau terjun bangunan or mamat tuh dah lama kena belasah

Aper2 pon…akal menguasai fikiran. If ikutkan rasa hati...mmg boleh mati.

Hanya diri kita sendiri yang membuka ruang untuk marah, sakit atie, sakit jiwa dan sbgnya. End up…kita jugak yg sakit, kelak memakan diri

So tak yah susah2 pikir….jgn dibuka ruang untuk perasaan yang tah haper2 nie. Aper2 pon buat bodoh jer…..means jgn difikirkan sgt, salurkan kemarahan, sakit hati, sedih, pilu, duka dan bermacam2 perasaan negative itu kepada benda2 lain…Lama2 nanti oklaaa tuhh…Btol, tak caya try buat….. Salurkan kemarahan tuh macam air…..macam kiter menyapu ker, basuh pinggan ker…tapi otak jgn berpikir… tuh yg kalo pikir tuh kompem basuh pinggan berlentung lentang…sakit atie kan…just basuh pinggan sambil lalalalaaaa….Mood dier : tenangkan minda , tenangkan jiwa, rileks, santai…hahahahaa..cam takder aper2..

Lama2 okay lerrr nanti...yang PENTING..!! JANGAN IKUTKAN HATI...sebab kalo ikutkan hati, mula laaa segala prasangka buruk mak nenek semua nak keluar.....lagi laa pikir macam2, pastuh nak risau tak tentu pasal..!!

Aper2 pon aku teringat lagu aku nyanyi masa darjah satu dulu

“ Que Sera, Sera..
What ever will be will be,
The future not ours to see,

Que Sera, Sera..
What will be will be……..

1 comments:

hmm kengkadang orang2 melayu kita ni pun memang cepat sentap..kita tegur untuk kebaikan tapi tak leh terima, sebab tu kita complacent...i'm talking about management kat office aku laa..big boss tak brani nak tegur boss depan2 sebab takut sentap, so bila ada boss buat salah, suma orang kena, and boss yang muka tebal rasa untouachable sebab tak penah kena tegur... konon nak jadik subtle, last2 tak productive langsung company...

agak2 relevant ke comment aku ngan posting kau ni? hahahaa....but whatever it is, kau betul la...ikut hati binasa...so keep it up!!...