November 12, 2011

Sangggul Beracun Review...

I'm not a big DIE HARD fan of Malay Movie or Drama. Sebab kebanyakkannya byk cerita sampah, meleweh2, terexploit hantu terlebey etc.

But I can say I'm a good supporter of our industry. So mana yang best...aku akan layan dan tgk....and kalo rajin buat review. Hahahahahaa

 Aku terlepas tgk Anugerah Skrin 2011 baru2 nie. So seperti kebiasannya...aku cari kat tonton lah kan. Byk jer calon2 drama untuk menang award tuh aku x follow....so x tau cerita ujung pangkal....

Tapi aku terpanggil nak layan Sanggul Beracun, sbb dier byk tapau awards...

Drama Terbaik: Sanggul Beracun
Pengarah Terbaik Drama: Sabri Yunus – Sanggul Beracun
Lakon TV Terbaik: Sabri Yunus – Sanggul Beracun
Videografi Terbaik: - Sanggul Beracun


So kalo nak tgk, boleh juga layan kat sini : http://malaymoviesfull.blogspot.com/2011/05/sanggul-beracun.html

And lagi terpanggil....The director is Sabri Yunus. Which is dier sebenarnya seorang pelakon dan pelawak. Buat drama trus jadi Pengarah Terbaik..... haaaa kan. Trus raser membuak2 nak tgk, di mana kehebatan Sabri Yunus sebagai pengarah.

Drama nie diterajui oleh Erra Fazira. Main character dalam drama nie.... Mainly cerita nie berkisah kan tentang hidup Siti yang dilakonkan oleh Erra. ( Sorry, aku lupo plak nama penuh Siti tuh :P )

Dibantu oleh Namron ( Aku agak x kenal siapa dier nie, tapi aku tau dier byk berlakon drama dan mungkin teather ). Dan juga lakonan Sabri Yunus himself....

Dan yang buat aku paling tertarik. Tiada satu pun watak lelaki dalam cerita ini, menggunakan khidmat pelakon2 lelaki yang hensem dan kacak. Typical Malay drama - mesti amek tak Remy Ishak, Aaron Aziz, Fahrin Ahmad etc. Paling2 mesti muka hensem kan....

Tapi TIDAK untuk cerita Sanggul Beracun. Watak lelaki dalam cerita ini....ialah pelakon2 lelaki yang tua, ada yang botak, ada yang gemuk.Basically org2 yang tak glamer sgt. Tapi aku percaya org2 nie adalah org2 kuat penggiat seni teater.

Aku rasa, itulah approach Sabri Yunus. Bukan mengetengah kan muka2 jambu, tetapi platform ini digunakan sebaik2 nya untuk mengetengahkan org2 yang btol2 berbakat, boleh berlakon. Hensem bleh tolak tepi okay. Janji lu berlakon lu mantap, bro....

Mmg tak sia2 lah kan... mmg sapu bersih Drama Terbaik, Pengarah Terbaik Drama, Lakon TV Terbaik.

See, menang banyak lagi kan.... Tak perlu laaa guna formula pelakon hensem2 dan muda2 untuk jual cerita, nak lakukan cerita. Cukup Erra Fazira sebagai star dalam cerita tuh,,,

Jalan cerita simple jer....tapi diolah sgt baik, Videografi juga tak kurang hebatnya...

Tahniah laaa kepada Sabri Yunus. Teruskan lagi usaha membuat naskah2 yang bermutu.








Rating : 7/10. Kalo berkesempatan korang tgk laaa yer.....

0 comments: