November 22, 2010

Berbekam - cupping theraphy

Yuppp, I did my bekam last Saturday. Thanks to Elly who recommend this place at Ampang Park.

Yerr, Elly pun dah buat bekam.. Minah tuh laaa yang paling takut tgk darah kan.. WTH, if elly boleh, i'm sure I can do that also...hehehee

Bekam pon ader byk jenis bekam. What I did was Bekam darah...

Cam maner raser bekam tuh...?? ( Diceritakan dari pengalaman sebenar )

Ok, sampai2 jer makcik tuh terus soh aku bukak baju. Memang laaa nak kena bukak baju kan, kalo tak camner nak bekam....ehehehe. Pas tuh dier suruh baring terlentang...

Pas baring tuh, dier sapu cam minyak2 sket kat blakang...sambil baca2 doa. Tanya nama sapa, aper nama mak... Pastuh dier urut sket2 kat blakang, tekan2 bahu, belikat aku...siap ckp " adik slalu sakit kat sini ek, raser tegang jer sini....pinggan pon "

Yer2, aku jawab...mmg slalu sakit bahu and belakang..and sekarang mmg tengah sakit pinggang.

So tanpa membuang masa, makcik tuh pon terus laaa amik cups tuh, sedut2 sket cam vacuum....Buat satu badan kat belakang untuk 20 cups. Tak sampai 5 minit, cups tuh dier cabut so ader laaa kesan benjol2 kan..aaaa, dah jadi benjol2 cam kepala hell boy...

Pastuh makcik tuh amik pisau, dier guris2 laaa kulit kat situ...Untuk satu benjolan, aku kire lebih kurang 15 - 20 kali aaaaa dier toreh. Errrm, takder laa raser sakit sgt, geli2 cam kena cucuk laaaa rasernyer. Lepas dier toreh, dier sedut balik...Begitulah process ini berulang untuk 20 cups. Dari belikat nie turun samapi ke pinggul...


Masa tuh raser laaa macam ader benda kuar. Dekat tempat yang sakit tuh terasa laaa perit sket...Time nie belakang aku dah jadi cam nie dah lah...


Errrr....agak scary kan untuk org yang takut tgk darah.... Aku seboleh2 nak tgk aper yang berlaku, samapi makcik tuh bagi aku cermin tgk. Tapi feel dier tak sama laaa kalo tgk btol2 kan.... In less than 15 - 20 min, makcik tuh dtg balik.. Nak bukak and cuci laaaa darah2 tuh sumer..

Dier tanya, takut tgk darah tak..? Aku ckp tak lah...Aku nak tgk laaa darah dier cemaner..

Then dier bg laaa tgk... Darah merah pekat, and jadi jelly sudah ketul2 gitu. Kat tempat yang sakit tuh byk laaa ketul2 dier...aku siap bau dan rasa darah tuh..mmg ketul okay. Bau...hummm bau darah laaa, tak busuk

Aku tanya...tak hanyir ker bau darah nie sumer...Dier kater kalo org sakit diabetic or canser...darah dier bau hanyir

So dier bersihkan darah dalam cups and sedut balik.... Nie untuk tunjuk, yg keluar tuh mmg btol2 darah kotor sahaja yang ada bawah lapisan kulit kita...

Tak sampai 5 min...dier datang and bersihkan balik...Yang maner tempat sakit tuh, ader laaa kuar sikit2 tak byk cam before. Yang maner tempat dah kuar tadi and tak berapa sakit sgt...mmg takder kuar aper2 dah...

Mmg yang kuar tuh darah kotor.... So makcik tuh bersih2 kan balik sumer..and pastuh taruk ubat antiseptik laaa kan...


So cam nie laaa rupanyer lepas berbekam tuh. Kat sini tak nampak sanagt, tapi kalo ikut mata kasar, nampak laaa kesan2 kena toreh tuh. Kalo tempat yang sakit, memang merah hitam jadinyer.....Yang tak sakit sgt, merah2 cam tuh jer laaa...tapi bulat2...

After 2 days blakang aku dah jadi cam nie laaa...tapi lagi 2-3 hari nanti ilang lerr..

Process berbekam nie sekejap jer....dalam 30 - 45 minits jer.... Tapi seriously, pas buat bekam nie mmg raser badan sgt ringan. Beban semacam kat bahu nie dah takder....raser blakang aku cam nipis jerrr and ringan. Rasernyer efek dier lagi bagus dari gie urut..

Makcik tuh kater perubatan berbekam nie, elok kalo buat 3 bulan sekali....tuh laa pas nie nak try buat 3 bulan sekali....duit yang gie urut2 before nie simpan untuk bekam jer....

Apa faedah berbekam nie....nanti aku share dalam next post yer... :)

5 comments:

Itu la..elly tunjukkan jugak belakang dia. Ngerinya! Hahahah...dunno if I have the stomach to go thru with bekam. Maybe I'll just stick to massages instead.

aku buat bekam angin je
bekam darah tak brani huhu

kat mana buat ek..ada contact no tak?aper rate dia..dalam kata lain harganya brp dik?mcm menarik utk di cuba

Sity : Aku rasa bekam angin sama jer process dier, cuma takder kena toreh2 tuh...

Hi Nana,
Satu cups tuh dalam 15 hengget, kalau buat 20cups, kena laaa 300 hengget...

Dekat ampang park, sama level dengan dunkin donuts..tingkat 1.

No tipon dier nanti i update ek

salam sis..sy wat bekam kt salak tinggi,sepang..murah sangat..rm5 je 1 cup..tp berbaloi sangt..yg buat tu suami isteri ustaz n ustazah..ni laman web die..http://www.perubatantradisionalnabawiyyah.com..bersih..diorg sterilize cup n gne jarum halus untuk keluarkan darah..xsakit dan xde parut..