June 13, 2011

KWSP – Kutip Wang, Susah Pulang….

Went to KWSP last week. Well, I’m so pissed off and disappointed with them.
Actually, untuk pengeluaran rumah ke-2
First rules of thumb – Untuk buat pengeluaran rumah ke-2, kena lupuskan harta milikan pertama. Ok, Understood


What I have :
1) Perjanjian Persetujuan Bersama
- which clearly stated “ I agree to let go the house”
2) Surat penceraian
3) Perintah from mahkamah rendah
- Pengesahan penceraian
- hak2 harta sepencarian, perintah tuh tak difailkan under mahkamah rendah sebab kena buat kat mahkamah tinggi ( which still under process and mahkamah pun agak lembap )
Before I proceed to EPF, I do call them to make sure the form and document are complete and can proceed smoothly. According to them, I can proceed with surat cerai and agreement yang menyatakan I agree to give the house ( lupuskan milikan harta )
Ok, then my first visit to EPF
Everything was fine, except I need to stamped the agreement and buat surat pengesahan from lawyer itu sahaja. Then they can approve and proceed. So I went back, get the agreement stamped and supporting letter from lawyer stated that we are still in progress to get court order for the house from high court.
Then my 2nd visit
Jumpa 1st officer – check everything. Again semua ok…just pelupusan harta milikan pertama - supporting document mcm x complete.
“ Puan tunggu sekejap, nanti officer saya jumpa puan “
Dalam hati aku, dah WTF..!!! Harituh kater boleh proceed kan, biler dah stamped agreement!!!!…. And mula laaa aku nak mengamuk kan....
Tunggu laaa 2nd officer tuh panggil.
Cek2 everything still x boleh nak proceed sebab takder surat perintah mahkamah. I explained to her, to let go the house is not coming from court order. It’s part of the persetujuan bersama untuk bercerai. Both of us, signed the agreement. Kater x stamping…dah stamping to make it official. So what’s the issue…??
Ohhh, kami kena cek dulu dgn pegawai atasan. And she keep me waited for another 10 – 15 mins.
The officer dah eplain to her pegawai atasan, now tunggu pegawai atasan tuh nak berdiscuss… again. Kena tunggu lagi.. WTF…??
Aku dah geram…aku tanya the officer
“ Apa lagi isu sebenarnya…? Kenapa KWSP x telus…. This is my 2nd visit…during my first visit kenapa tak explain mcm nie. Kenapa officer yang dulu ckp…just stamping the agreement dah cukup… Now kenapa ckp lain plak…??? Kena ada perintah mahkamah jugak…??
Kenapa sorang ckp lain, sorang ckp lain. And kenapa tak telus..clearly state all the document needed. Dalam phone ckp lain…dah jumpa kat kaunter ckp lain. Ingat hari2 ker saya nak dtg EPF nie, ingat dekat ker… ? Kenapa suka nak buang masa orang…???

Yerr, mmg aku sgt marahhhh…!!!!
Rumah tuh saya bagi suka rela. Jatuh talak saya bagi rumah… So apa lagi isu..?? Dah ader surat cerai, perintah mahkamah yang mengsahkan penceraian, agreement tuh dah stamping. So apa yang x cukup…???
Officer - Nak kena ada perintah from mahkamah jugak…
Dalam hati nak jer aku ckp…oii bodoh, aku dah bercerai…agreement dua2 dah sign agree on the terms and condition..wat aper aku nak dpt perintah dari mahkamh tinggi lagi. AKU NAK BAGI bongokkkkkkk…!! Bukan kena bagi…aku nak bagi…
Aaaaa, cam tuh laaa aku raser aku nak ckp ngan dier…and starlight kat dahi dier…
Atas pemikiran yang rasional....oklah, diaorg nak kena document sumer complete baru leh proceed. Release duit tuh. Ok paham.
My 1st question.... Aku mintak duit ko ker....tuh sumer duit aku. So apa yang korang kecoh and poyo sgt. Tak kisah laaa berapa rumah aku nak ada, again....aku mintak duit korang ker...Nak mintak loan pun tak susah mcm nie. Aku nak mintak duit aku, yang korang tlg simpankan bulan2 – kunun2 macam gate keeper lah kan. Bukan beranak2 pun duit dalam tuh...dpt dividen pon sikit...
Kunun simpanan di hari tua....kot aku panjang umur. Kalo pendek umur...ada penama pun...korang sure byk songeh jugak nak mintak document2 bagai.. kalo x tuntut masuk amanah raya jugak nanti...
Err, takut salah guna duit... Again, duit korang kerrrr..???? Kalo dah tau esok2 dah tua dah tak kerja nak pakai duit. Tgk2 duit tinggal sket...leh survive another 10 tahun. Nasib diri sendiri laaa yang pergi salah guna kuasa duit buat apa kan...?? Sendiri mau ingat. Nak susah sekarang, senang kemudian or senang sekarang, susah kemudian.
So apa masalah KWSP nie sebenarnya...?? Aku tak paham kenapa diaorg sangat kecoh, padahal itu semua duit aku, my own saving.
Pikir logik...caruman sebulan katalah dalam RM 1,500 laaa – value RM 1.5K today ngan lagi 30 tahun...x sama. Infact drop sebab inflation....so baik aku simpan beli emas..which kompem yang value dier naik. Again aku percaya value emas mcm2 pon and dekat mana2 pon akan laku....dari mata wang . So laku lagi ker nak simpan wang kertas nie…
Biler masuk kerja, no option...nak taknak gaji kena potong. Pekerja x dibagi option. Mmg wajib. So sekarang time nak mintak duit , asal korang byk songeh plak kan….
Err, ader option tak kalo aku x nak taruk dalam KWSP. Boleh tak kalo dah tak nak simpan dalam KWSP.... Ada tak akta mana2 yang membolehkan x nak simpan dalam KWSP...???
Still, aku raser simpan dalam KWSP tak relevan lagi lah. We have many other options yang boleh buat future investment, retirement plan and return pun tinggi
Owh, btw kenapa aku marah sgt..??? Aku nak kuarkan duit 10% downpayment umah. For 2nd house the S&P signed on 10th July 2008. Boleh kuarkan 10% d/payment tuh…. 3 tahun dari tarikh signed S&P which in my case dah end last Friday – 10th July 2011.
Bercerai – Feb 2011. To complete the document, dapatkan perintah mahkamah etc takes about 3 -4 months. So mmg aku kehulu kehilir to complete all the documents. And dealing with mahkamah untuk kuarkan perintah, surat cerai pon not easy. Still kena turun naik pejabat agama jugak. And you guys bleh do the calculation.
So manalah aku x marah kan…things that I have go through etc. Lagi nak susahkan hidup aku…mmg cam cibaiii…!!!!

Actually, duit tuh still boleh keluar, just duit tuh x dapat masuk ke account aku lah. Diaorg leh bank in terus ke bank..means kurangkan baki pinjaman perumahan..
So meaning…if loan 30 years…maybe dah short fall to 20 years ker. So aku bleh settlekan loan umah cepat lah kan…
Takper lah, maybe takder rezeki….. maybe nak jadi cerita susah sekarang, senang esok lusa. Mana tau kan… ( waaahhhhhhh, sgt nak memujuk hati yang kiciwa kan )
Anybody ader experience mcm nie ..??

5 comments:

ckp banyak pun buat penat je, so satu statement je aku ada, pejabat kerajaan malaysia semua mmg bodoh

hahahaha....sgt setuju. Tapi x semua...ada jugak yang okay seperti immigresen ( itupun ader machine kan)...

errr...aper lagi ek...?? aaa, itu jer lah kot yang ok, so far...heheheee

dorang smua mmg bodoh nak mampus...aku dpt tau budak2 sekolah aku yg bongok2, ponteng sekolah, masalah disiplin...skrg keje dgn gov! aiishhh ptt la smua gov related ancus! dah employ smua yg bengap

aku faham perasaan ko, aku pun pernah kena...leceh nak mampsss... dia ingat kita nak mengadap dia je, macam takde kerja lain...

mm...tak tau nak komen ape laa kan...sbb pengalaman kat KWSP kat PJ tu, ok je...alhamdulillah takde masalah langsung...

keluar duit utk loan umah, utk kurangkan baki pinjaman, utk komputer (dulu laa)...takde masalah pun...semua kat KWSP yg sama...tak tau laa kalau tersilap kena officer, mungkin susah kot...