June 5, 2010

Lagenda Budak Setan

Aku tak berapa follow sangat novel Ahadiat Akasyah - Lagenda Budak Setan ( LBS ), tapi aku terpanggil nak tengok cerita nie sebab orang review cerita nie sgt besttt, sgt romantik..siap bleh label the best romantik epic laa sumer kan...Siap cakap suruh bawak tisu bagai kan..Ok laaa, nak support cerita Melayu kan...aku pon pergi laaa tengok.

Bagi aku....cerita nie agak mengecewakan laa. Pendek kata - GAGAL. Tak berjaya nak buat aku percaya pada cerita itu...

Seriously..takder scene pon dalam cerita nie nak membuatkan aku rasa nak nangis..takder..! Bagi aku yg review citer nie best ialah jenis typical melayu yang jenis jiwang karatzzzz.... ( means karat gilerr )...mmg ader a few scene yg sedih, tambah plak lagi background muzik yang mendayu2....tp tak berjaya laaa nak buat air mata aku meleleh...mata berkaca pon tidak, hingus meleleh lagi lah tak kan...

Lagenda budak setan patut ditukar kepada lagenda budak jiwang. Watak setan yang dibawa oleh Kasya ( Farid Kamil ) hanya diceritakan pada 10 - 15 minit yang pertama. Setakat scene bergaduh kat padang bola, setakat kenakan lecture dan setakat kenakan Ayu ( Lisa Suriani ) blom cukup nak membuatkan audience percaya yang Kasya tuh btol2 setan..tak cukup laaaa.. And the moment Kasya jumpa Ayu jer terus hilang kesetanan dier......hummmmm

A few things, bg aku agak pelik laaa jalan cerita dier :

1) Cerita nie diceritakan pada zaman biler nie...? Rambut Kasya ala2 dreadlock, takkan handphone pun takder kan....sampai Azmi ( Que Haidar ) sampai nak kena datang kolej semata2 nak bgtau Ayu yang mak dier sakit
2) Selepas setahun Kasya tak jumpa Ayu, perkara pertama yang dier buat ialah potong rambut pastikan dier hensem2...dan jumpa kawan Ayu dulu Suzana ( Raja Farah ). Hello....ko dah lama giler nie tak jumpa awekk kan, setahun tuh...ko balik2 ko gie straighten rambut, pakai smart2 and cari Ayu thru orang lain...aper nie...first thing you shud do is jumpa Ayu dulu laaaaa
3) Sebagai seorang mak ( Sheila Mambo) , anak perempuan ko ( Ayu ) dah kena belasah dengan laki dier( Azmi ) sampai anak ko eksiden, sampai kena buat plastic surgery...ko boleh nak percaya lagi ker kat mamat nie kan...?

And part yg agak kelakar - ader satu scene Kasya tengah belek2 diari Ayu. Pastuh dier termenung sekejap pastuh boleh ckp... " Orang kampung ingat aku orang asing "..terus dier bukak dreadlock dier.... uittsss, giler tak jive kan. Baca diary awek, tapi pikir aper org cakap pasal dier kan...

Tapi tak semua laaa buruk. Ader good points laaa jugak... cinematography cantik, time Kasya kena buat assignment luar, suker scene tuh. And lakonan diaorg pon semua terbaik, mantap dan bagusss...Expression diaorg berjaya

Judgement aku, biler baca novel mmg best laaa, mmg lagi feel...nak2 Ahadiat Akasya yang tulis kan. Sumer orang tau novel2 dier best..!! Tapi biler translate to movie....aku raser gagal kat situ...jalan cerita mmg best, tetapi nak adaptation to movie jadi tak berapa menarik. Tak tau kat ner silap...

And bagi aku, saper yg follow novel dier...mesti setuju ngan aku. Dier cam agak kurennggng, cam feel dier tak sampai lah...ok laa, maybe tak fair aku nak judge pasal baru tgk the first part..kena tgk semua baru leh judge..and aku tak baca novel dier..

But this is not a first time aku tgk movie adaption from books... Ayat2 Cinta...aku tak baca novel tuh, tapi bagi aku cerita tuh berjaya membuat aku percaya. I believe..!!

Tapi for LBS, aku tak baca novel and cerita tuh tak berapa nak buatkan aku percaya...

Ok, maybe ader ramai yang tak setuju my review kat atas, especially kepada followers novel LBS... bagi aku feel baca novel tak sama ngan feel the same story kat panggung. If novel dah best, cerita kat panggung shud jadi lagi bestt, lagi orang boleh feel kan. Lagi orang percaya..

Aper2 pon...korang tgk dulu cerita nie...and make your own judgment okay...

0 comments: