November 22, 2011

Bola sepak final Sukan SEA : Malaysia vs Indonesia

Rata2 rakyat Malaysia bangga dengan kejayaan skuad Harimau Muda menewaskan Indonesia dalam perlawanan akhir semalam sekaligus merangkul pingat emas buat Malaysia.

Kemenangan diperolehi menerusi sepakan penalti 5-3 setelah terikat seri 1- 1 dalam permainan yang berakhir selama 120 minit.

Hahhahaaa...aku x layan sgt bola sebenarnya. Tapi harituh aku terlayan game separuh akhir : Malaysia vs Myanmar.

Seriously, aku x plan nak layan. Aku bukak just nak layankan mata untuk tido. Time 1st half, aku sibuk main game kat iPad. So ingat lepas tuh bleh aaa nak tido. TERtengok 2nd half.....and seriously sgt sakit hati tgk cara diorg main....langsung terjebak and tak jadi tido. And sebenarnya agak frust, kenapa laaa diaorg nie main macam main2. Passing bola macam org yang tak pergi training and bukan dalam skuad kebangsaan!

So since aku dah terjebak dalam kancah tgk bola tuh, and tak puas hati ngan cara diaorg main....itulah yang membuatkan aku nak follow tgk the final game. Adakah diaorg akan improve dan belajar dari kesilapan game sebelum tuh

Compared cara diorg main masa semi - final and final semalam... diaorg dah byk yg improved. Kesalahan2 besar seperti cara simple nak pass bola and kejar balik bola tuh kalo dah terlepas....still ada tapi dah kurang sket.

Mentally diaorg...aku salute, sbb mampu bertahan. Bukan mudah nak lawan saiko fanatik fan Indon di tanah Indon sendiri....The pressure haruslah bertimpa2. Pujian harus diberikan kepada team defense sebab berjaya menahan pintu gol dari dibolosi. Team attack aku raser sgt lemah, furnising takder.....penat jer bawak bola ketengah.

And lagi satu masalah diaorg nie ialah....displin di atas padang. Biler dah terlepas bola...mmg sgt malas nak kerja balik. Compared tuh indon player...if terlepas diaorg aku cuba kejar balik bersungguh2.

Byk jugak chances semalam, tp byk diaorg tak appreciate sebab passing pon dah jadi tunggang langgang. Biler dah penat and under pressure passing bola pon tak menjadi. Ball posession aku raser lebih byk berpihak ke indon dalam range 60 : 40.... sib baik defense kaww......

And my personal opinion : Man of the match...is of coz  the Malaysian keeper  Khairul Azmi aka Apek. Mmg byk bola dier selamatkan...mmg dier terrer lah. Mmg aku tabik dier...cemerlang!

So tgk pada permainan semalam....masih byk yang skuad harimau muda perlu perbaiki. Jgn lah raser diri sudah cukup gah dan best. There's a lot to improve.... Yang pasti dia orgnyer ketahanan and confident level is very high. Itu tidak dapat dinafikan....Syabas!

p/s : Menang penalti mmg 50/50 chances. Tapi aku x salahkan Fakhri. Bg aku, aku dah nampak dier dah penat plus....the pressure. So physically and mentally dier dah penat. That's why x bleh focus and x leh nak bg 100% concentration..maybe patut diberi kepada org lain.


 ***************
 ***************
 ***************


Ulasan dari orang yang tak pernah bermain bola atau futsal. Yang diluahkan cuma pemerhatian saya selama menonton perlawanan Harimau Muda pada peringkat separuh akhir dan final game semalam. Bukan niat nak condemn juga...

Apa2 pun syabas sekali lagi kepada team Harimau Muda. Good match but still not a good game...

0 comments: