September 7, 2011

Battle in the kitchen.....!

Last Saturday rumah aku diserbu oleh family from Rawang - 3 bijik kereta. Diaorg dtg makan lunch kat umah....
Aaaaa... Panik aku sekejappp....bukan masalah x bleh masak nak jamu diaorg kan....

Masalahnyer ialah :

1) Masalah pinggan yang tak mencukupi
2) Takder periuk besar untuk masak lauk yang byk


Dan masalah paling utama ialah.....susah nak dapat tong gas kat area umah aku tuh. Semua nak exchange ngan tong lama...tak nak jual tong baru..kejadah kan...?? Sah2 lah aku baru pindah umah....

Nasib baik laaaa mmg selama2 nie pakai induction cooker yang pakai letrik tuh.....( sementara nak tunggu kitchen cabinet fully installed )......Mmg paniks sebab ader byk menu nak masak....and hanya guna satu tungku ajerr...... At least kalo ader tong gas....boleh laaa masak kat dua tungku sekali kan.... cepat sket

Menu aku masak harituh :
1) Ayam masak lemak cili api campur cendawan
2) Sambal udang petai
3) Sayur buncis goreng
4) Ikan kerisi goreng
5) Ikan masin ngan cili kering and bawang....

Agak mencirit aku masak....kejap2 tgk jam. Macam masuk pertandingan masak plak....

Sib baik periuk besar untuk masak lemak tuh...dah beli awal2 hari Jumaat before tuh kat IKEA. Nak beli pinggan kat situ macam mahal sgt...

So pagi sabtu tuh kitaorg dah kuar nak beli benda2 nak masak and cari pinggan. Tong gas mmg dah takder harapan....so lupakan saja niat nak masak pakai stove baru. Mmg kena pakai induction cooker tuh jer laaa :(

Plan nyer nak gie pasar borong.....tapi biler dah sampai SK...tgk billboard " Giant Seri Kembangan - dibuka seawal 8.00 pagi untuk hari Sabtu, Ahad dan cuti umum "...so trus jer pergi Giant...alang2 bleh cari pinggan sekali kan...

Sampai kat Giant....me and Mr. mcSteamy berpecah dua. Dier cari pinggan and aku cari benda2 nak masak. Owhh yer....awal2 aku dah sambar blender dulu yer....Tak kuasa aku nak menumbuk cili api byk2 tuh...blender trus jer senang! :)

Tapi kecewa juga....takder pinggan yang menarik kat Giant. So last resort...Macy yang dekat umah tuh jer laaaa....

Sampai area umah dalam kol 9.45 kot....and we had a quick breakfast kat kedai mamak sebelah Macy. Dalam kol 10.15 gerak gie Macy.....kecewa lagi sebab Macy bukak kol 10.30....Ya, allah...apa laaa susah sgt nak cari pinggan nie kan..... So we headed home......x kuasa nak tunggu. Kejap2 lagi laaaa mcSteamy kuar balik cari pinggan....

So sampai2 umah jer....mmg express laaaa masak. Kemas2 brg beli tadi..... Sharp 10.30 aku dah bekerja keras di dapur. Owh, lagi satu....nasi awal2 aku dah mintak tlg MIL masak kan....maklumlaa rice cooker yg kitaorg ader nie cute sgt....mmg cukup untuk makan 2-5 pax jer kan.... So takkan sampai nak beli rice cooker baru plak kan...so kirim jer kat diaorg masak nasi...kena gelak ngan my FIL... :P hehehheheheee

Time aku sibuk berkemas di dapur....mcSteamy pun bertungkus lumus kemas umah. Awal2 dier dah bwk kuar susun pinggang2 and gelas2 sumer. Family rawang kater nak gerak from Rawang kol 11....So aku budget2, at least before 1 laaa diaorg sampai...mintak2 diaorg lambat laaaa sket...

1st menu aku masak is masak lemak - tuh dalam kol 11.30 dah siap masak. Next goreng udang ngan petai....pastuh baru goreng sambal....tuh dalam kol 12.15 dah settle.... pastuh goreng sayur plak.....

Yerrrr, mmg time aku sgt precise sebab mmg kejap2 aku tgk jam...Budget2 time - plan pas nie masak aper, then aper then seterusnya......Dgr jer bunyi phone mcSteamy aku paniks jap...risau kalo diaorg dah sampai and dapur kompem tgh tunggang langgang...!

Nasib baik.....by the time Along ( mcSteamy eldest's sister ) sampai dalam kol 1 kot aku tgh potong2 kek taruk dalam bekas and air dah siap buat dalam satu jug besar.... 10 mins after, my PIL sampai...then adik2...

Alhamdullillah....my battle in the kitchen BERJAYAAAAAAAA...!! Sumer berjaya dikemas dan dapur dah bersih...By the time diaorg sampai sumer dah settle...Tinggal tak sempat nak mop the floor jer...Ikutkan hati nak jer aku rembat mop, mop kejap....tapi mcm tak semenggah plak...org dtg aku tgh pegang mop! :D hahahahahaaaaa

Lauk sayur...awal2 dah habis.Time potong2 sayur tuh raser mcm byk, biler dah hidang dalam pinggan ( aku buat 2 bekas )....aikkk, byk nie jer...?? My SIL siap gie dapur nak tambah lagi sayur.....aku menyengih jer..ckp sayur dah habis ler....sambil buat muka kerang busuk... Tapi sib baik laa sumer dapat merasa sayur tuh....nak tambah jer tak cukup :P

Sambal udang tuh pun berlebih sket jer dalam 2 ekor.....Masak cili api tuh byk lebih. Aku siap tapaukan for my MIL....lain sumer licin....ikan goreng tinggal sekor... :D.... Alhamdulillah....lauk tak membazir...licin tuh hopefully sedap laa kannnnn. Aku tgk my FIL bertambah2 makan..... hehehheheheeee. Siap ckp kat aku...masak lemak cili api nie sedap. My biras pun ckp sedap...bertambah2 diaorg makan.... :)

Aku tak join diaorg makan....aku tgk diaorg makan, and tgk lauk pun habis buat aku dah kenyang.... hehehhee..



Alhamdulillah...berjaya jugak menjamu tetamu walaupun serba kekurangan... :)

1 comments:

adui laa apit...aku lapar baca menu masakan ko nih...satu hari nak rasa gaks le ko masak...cam sedap gilos je...