December 17, 2010

A very, very bad experience dengan pomen MELAYU....

Ok...again bukan pasal racism....But my disappointment ngan pomen Melayu...

Well actually, this is my first time ngan pomen Melayu nie....before this, biasa ngan Subra kat Sri Kembangan tuh...tp harituh sbb keter breakdown tengah jalan, mmg dah dekat nak sampai rumah dah pon....I have no choice untuk pakai pomen nie... Ok, kiter bagi nama pomen nie ---->
" camsiallaalu "

Nak jadi pulak harituh, kereta aku breakdown pukul 10 malam dekat Karak Highway....takkan aku nak tow ke Seri Kembangan plak kan... tetiba jer keter overheat.. So sambil tunggu kat luar keter n tunggu keter sejuk....Datang laaa pomen camsiallaalu datang approach aku...

Kenapa nie kak...?
Entah, overheat laaa...tetiba temperature naik...

Blahh2, blahhh2, blaahhhh....

Owwhh, nie kena tarik bengkel nie, tak bleh jalan
( Dalam hati )....aaahhh, siall laaaa....nie kompem nak tarik keter aku aaa nie.. Takper2 saya dah biasa ngan pomen kat tempat lain. Saya nak hantar kat dier jer laaa

Kompem radiator rosak nie kak...
Aaaa? Rosak....saya baru jer ganti baru tak sampai setahun. Break down jugak dulu... Dah beribu duit aku abis, takkan laaa rosak balik..??

Ehh, kalo baru ganti takkan aaaa dah rosak kak...sampai beribu
Kalo kat bengkel saya repair cam nie...tak sampai beribu cam tuh...

First attempt untuk ckp..bengkel dier bagus

So setelah perbincang dibuat sedalam2 nya...aku ngan berat hati juga laaa melepaskan kereta ke pomen camsiallaalu

Selang a few days....aku datang turun bengkel...since dier suruh dtg tengok enjin

Ok...nie enjin yang dah buka

Awak tgk nie....kalo pomen awak tuh ( Subra ) tukar radiator, takkan jadi cam nie.... minyak itam pun teruk gak nie... blaahhh , blaaahh, blaaahhhh. Nie mesti dia pakai minyak recycle nie...
Awak tgk keta saya... enjin cantik jer, bersih takder bunyi....blahblaahh blaaahhhh

Second attempt untuk ckp...bengkel dier jugak bagus

Time nie, hati dah rasa cam tak best..sebab poyo sgt pomen camsiallaalu. Nak kutuk pomen lain tak bagus, pomen lain tak btol....dier jugak yang btol kan...

Tapi aku takder choice...sebab kereta dah kena barai....hanya pasrah menanti kereta disiapkan

After seminggu..keter aku tak siap lagi, and aku tak raser kalo buat overhaul sampai seminggu

Biler tanya, dier jawab....biar laaa saya cek btol2 dulu...biar awak bawak pon puas hati.. Owhh yerrr...like after few days....dier mintak down payment 2K...tp aku bayar RM 1.5K jer....

Time nie pon dah pelik jugak...Subra tak pernah laaa plak mintak duit dulu...dah settle sumer baru bayar

Almost 3 weeks....baru kereta aku siap.

Cuba awak tgk...enjin awak macam baru tau..saya tukar sumer. Minyak enjin pon yang elok punyer....blaaahh blaaahhh blaahhh. Kompen enjin keter awak pas nie cam keter baru...takder bunyi2, takder gegar2.... Saya buat yang elokk punya siap tunjuk brg2 subra yang tukar dulu. Nie cap aper yang dier pakai nie...saya punyer cap yang elok.... blaahh, blaaah, blahhhh

Third attempt untuk ckp..bengkel dier bagus. Aku dah tak heran dah, malas nak layan..janji kereta aku okay, takder rosak2 lagi

Owwhhh, jumlah semua kurang RM40 hinggit jer lagi nak sampai RM10K.....bleh caya tak...?
Aku dah malas nak pk....tak kisah laaa janji keter aku baik dah bleh pakai lama lagi. Tapi cam nak terberak laaa bayar casshhhhhhhhhhh...baik aku bayar d/payment keter sudah dapat kereta baru..

Aku tak kisah bayar, tapi biar aper yang dier claim tuh btol laaa kan...Kalo aku puas hati, aku akan dtg balik kat dier....mungkin ader possibility Subra nak tipu ker aper kan.. Tapi kalo dier tipu, ( mintak2 tak laaaa kan )...mmg sumpah aku tak pergi lagi dah kan...

So far, biler amek kereta...alhamdulillah...keter okay enjin tak gegar, bunyi pelan...So like after 2 weeks, hantar servis....pon kereta okay lagi.... Hummmm, so far so good lah kan

Mmg cam keter baru....1st 2 weeks tuh, bawak pon tak bleh lebih 100km/h...sebab enjin baru kan..

But like after 2 months....a few weeks before next servis...kereta sudah bunyi lain macam sket. Mungkin dah sampai masa nak kena servis...So aku pon hantar laaa servis kat kedai lain --->
pomen "yangaderharapan" yg senang untuk aku....tak hantar kat pomen camsiallaalu, sebab time tuh aku nak cepat...and tak sempat nak hantar kat dier...Tapi still bunyi tuh ader....

Hantar cek balik to pomen yangaderharapan yang baru servis kereta aku....dier cakap valve nie taruk tak btol... WTF..?? Valve nie laaa yang pomen camsiallaalu ckp dier dah buat elok2 punya, brg baik bagai...Pomen yangaderharapan bgtau better pergi balik dekat pomen camsiallaalu, sbb brg2 tuh sumer baru lagi, still ader warranty...

So aku pon call pomen camsiallaalu....ckp laaa aper yang sudah berlaku...Valve cam dah rosak blah blah blaahhhh

First thing first...dier kater sebab aku tak servis, dier tanya servis kat mana...? Aku ckp laaa yang dekat ngan aku, senang ngan aku....tak sempat nak gie sana

Dier marah2...tuh laa awak...pomen sepatutnya biar satu tangan jer blah, blahh, blaahhh....tuh dier pakai minyak aper tah tuh...sah2 minyak recycle...

Aku dah hangin....sebab bodoh giler alasan dier...sebab pakai minyak tah haper2....aku tgk camner pomen camaderharapan servis, so aku tau laaa dier pakai minyak aper kan....So pomen camsiallaalu telah mendatangkan kemarahan....aku bleh control lagi...

Next, pomen camsiallaalu bising pasal valve....tuh barang elok laaa, saya taruk yang baru punyer...blahhh blaahhh blahhhhh.... Siap kater awak hantar keter sini, saya bukak and tunjuk kat pomen awak yang lain tuh...kat mana awak hantar..? Aaaa, biar saya tunjuk kat dier, saya nak jumpa dier

Waahhhhhhhhh, 4th attempt nak berlagak lagi kann....

Dier ckp... awak tau ker pasal keter...dengar sini saya nak cakap...blaahhh, blahhh, blahhhhh

Sampai satu tahap..... aku ckp kat dier... Ehhh, asik aku jer nak dgr cakap ko... Aaaa, skang ko dgr ckp aku plak...Aku nak tau, kalo aku hantar kat ko, free ker kena bayar, sbb benda2 tuh sumer baru mesti ader warranty lagi....Kalo kena bayar, baik aku pergi kat pomen lain jer.....Hantar kat awak kang, berapa lama lagi nak tunggu awak cek bagai kan...Kang tah haper2 benda lain plak yang rosakk. Sbb harituh bukan main lagi ko ckp poyo...brg subra tak bagus...nie tak sampai 2 bulan dah bunyi balik apa hal...? Sama jer kan...

Aaaaa..amek ko kan dah kena sebijik.... Trus aku tak raser nak hantar lagi kat dier, sbb dah macam nie pon masih lagi nak poyo bagai

So pk2 balik....alang2 aku dah tak puas hati ngan dier...aku trus jer laaa hantar kat pomen yangaderharapan. Tak pikir byk...pejam mata saja bayar...valve tuh saja sebijik RM 55, so kali laaa 8 ketul....

Rupa2nya langkah tuh tak sia2....biler citer2 balik kat pomen yangaderharapan...dier terkejut beruk bila cakap overhaul punyer cost dulu RM8K

Bertambah lompat beruk, bila cakap RM8K tuh enjin saja....dier ingat RM8k include tayar, touch up bumper, alignment etc

Bertukar pula ke lompat katak...bila ckp labour charge sahaja RM2.5K..... Pomen camaderharapan hanya mampu mengeleng2 kan kepala..sambil ckp2 dalam bahasa Cina... Dlm erti kater lain, dalam bahasa Melayu dier cakap astaga....

Bertambah memeranjatkan, biler pomen camaderharapan cakap kalo overhaul cam nie selalu 4 hari jer....nie sampai 3 minggu aper dier buat, pastuh tak elok2 jugak tuh...

So, itu lah dier pengalaman buruk aku ngan pomen Melayu.... owwwhh, lupa nak ckp pomen camsiallaalu pakai keter BMW, tak ingat baper series.... kalo cam nie laaa cara dier mengetuk orang...mmg mampu laaa dier nak berkereta mewahh..padan laaa poyo semacam

And cam nie jugak laaa mentaliti orang Melayu buat bisness....berlagak dan poyo tak hengaattt. Aku ingat pomen Cina jer kuat kencing...pomen Melayu lagi laaa kan....maybe tak sumer cam tuh...Tapi pengalaman ini membuat kan aku taknak dah percaya kat diaorg lagi...

Owh yer...kereta aku siap jugak akhirnya petang tadi, ganti valve sumer....so far dah takder bunyi2 tuh......hopefully, biarlah berkekalan....tak nak ader pengalaman buruk lagi...Kalo hantar kat pomen camsiallaalu kompem malam nie keter aku bermalam di bengkel...silap2 hari Isnin pon tak siap lagi.... :P

P/s : To pomen kesayangan saya Subra...no heart feeling, bukan x nak hantar kat awak lagi, tp jauh laaa untuk saya pergi ke Seri Kembangan tuh kan... Kiter tgk pomen camaderharapan nie cam ner...... kalo tak okay jugak... U're still the best laaa Subra :)

3 comments:

adoiila. gila jahanam jumpa pomen cam ni.betul la..there is no second chance for 1st impression. skali dah cakap berlagak pun org dah tau x sebagus mana

wahhh ko mmg kasi subra ko nya url ni ke? hehehe

aku dulu pun dah kene
mmg mintak maap la kalau nak pegi balik kat bengkel "camsiallalu" nya attitude ni

mmg kasi hangin satu badan
n aku tak suka bila dia nampak kita pompuan dia ingat kita tak tau pasal kete..

weii kau pakai keta apa? hari tu aku overhaul kelisa aku tak sampai RM2000 pun ada kat sorang uncle kat jalan ipoh ni. UNcle ni confirm otai sebab dia dah lama into business and ramai returning customers, tak macam "camsiallalu" pomen yang mentedarah duit orang sampai boleh pakai Beemer. Orang camtu selalu idup tak berkat babe...biarkan la dia kaya skarang, duit yang dia bagi anak2 dia makan memang tak halal, ada la tu anak2 dia akan jadi mat rempit, isap dadah bohsia semua kan...amminnnn......