January 16, 2012

My Homemade Shepard Pie...

Yerr....berjaya jugak aku merasmikan oven baru tuh. Dah lama dah plan nak buat....tp asik tertunggak jer. So cuti panjang hrtuh, berjaya laaa jugak kan....Siap study manual oven tuh sebelum tuh. Gigihkan jugak...sebab baru 1st time nak pakai kan...

Nie Shepard Pie ala2 Gordon Ramsay. Aku main search jer kat youtube....and pandai2 tambah sendiri. Since Ramsay nyer taruk Red Wine and Tomato Puree....aku ganti jer ngan mushroom soup and pandai2 tambah perasa sendiri.

So here are the things you need :

1. 1 packet daging kisar Ramly
2. 5 biji kentang ( direbus )
3. Sebatang carrot
4. Sebiji bawang besar
5. Seulas kecil bawang putih
6. 1 can mushroom soup
7. Seasoning - garam, thyme, pepper
8. 1 Kiub ayam
9. 1 biji kuning telur
7. Cheese : Mozarella and Parmesan

Preparation time : 10 min
Baking time : 20min at 220c

1. Ok... first masukkan minyak and tumis daging tuh. Agak2 dah kecut sket..... grate bawang besar. Agak2 bawang dah kecut grate carrot plak. Pastuh bawang putih...tumis laaa sumer, kaco2....

2. Pastuh....masukkan mushroom soup. Kiub ayam and seasoning. Raser laaa agak2 kan korang nak cemaner. Jgn biar kering sgt....biar ader gravy sket.

3. Then taruk dalam bekas....padat2 kan.

4. Pastuh, kentang yang direbus tuh....lenyek2. Tambah seasoning - salt and pepper. 1 biji kuning telur. Grate parmesan chesse...gaul semua sampai sebati.

5. Then kentang yang dah dilenyek tadi....ditaruk atas daging2 tuh. And padat2kan btol2.. Lastly grate parmesan cheese and mozarella......and cucuk sket pakai garpu kat atas dier..

Wallaaa....sudah siap. Inilah hasilnya

First time buat nie... My homemade shepard pie

 Ake sendiri rate aku nyer masakan - 5/10 .....Kena kurangkan kiub ayam tuh to separuh jer. Dah makan byk2 raser muak sebab byk sgt perasa agaknyer... Nasib baik McSteamy and Fayyadh suker boleh telan laaa and kenyang.. :P. Ok, next time will improve yer....

So here are the youtube video : Gordon Ramsay - Shepard Pie


You guys should try it. Senang jer..... :) Good Luck people..!

3 comments:

ko mmg pandai masak...

sempoi aa ko...

disebabkan aku takder oven, kau kena buat lebih sket next time and ajak aku dtg makan.. boleh apit?

xue : hahahaha...tuh main belasah ajer sebab mcm dah buhsan balik2 nasik :P

Nad : ok2...nxt time kalo aku buat lagi aku roger ko